anmeldelse: Atlanta Opera minder os om, hvorfor ‘Carmen’ er en klassiker

Gianluca Terranova optræder som Don Jos Josrira og Varduhi Abrahamyan udfører som Carmen i det Atlanta Operas produktion af

Gianluca Terranova optræder som Don Jos Porter og varduhi Abrahamyan optræder som Carmen i Atlanta Operas produktion af “Carmen.”Bidraget af JEFF ROFFMAN

alt i alt skaber lederne et grundigt troværdigt sæt dramatiske omstændigheder, der kommer på interessante måder i forskellige scener og arier, såsom Terranovas fint gengivne “Blomstersang.”Nicole Cabell, da Micaela formår at frembringe noget af karakterens old-school, hjemby uskyld, men også hendes daringness under tvang; hendes desperate rejse til bjergene og en kort udveksling mellem Micaela og Carmen er især mindeværdige.

Nicole Cabell spiller Micaela og Gianluca Terranova i Atlanta Operas produktion af
Nicole Cabell spiller Micaela og Gianluca Terranova er Don Jos Kirst i Atlanta operaens produktion af”Carmen.”Bidraget af JEFF ROFFMAN

Publikumsscener, hvoraf der er mange, kan lejlighedsvis føles for kaotiske eller underligt tempo — det er svært at vide, hvor man skal se — men der er ofte overbevisende små vignetter, der kan observeres i koret og supernumerarierne, og en scene med faktisk vanvittigt, festligt kaos i kroen er grundigt effektiv. Dirigent Arthur Fagen holder vægt på stærk rytme i den vanvittige scene og andre steder som ouverture, hvilket giver hurtige passager energi og spænding, samtidig med at man tager behørigt hensyn til langsommere melodiers varierede teksturer, når de bevæger sig på tværs af orkestrale sektioner.

“Carmen” fortæller en ret simpel historie, men det tager sin tid at gøre det: længden — næsten tre og en halv time — modsiger endda den slags universelle, enkle direktehed i fortællingen. Alligevel ser handlingen ud til at udvikle sig i et fint tempo over aftenens fire akter, og selv dem, der aldrig har været i en opera før og sjældent lytter til klassisk musik, vil genkende og nyde mange af melodierne. Det er alle givet energisk udtryk med en effektiv vægt på dramatisk historiefortælling.Atlanta Operas succesrige produktion gør det klart, hvorfor “Carmen” har været en så varig klassiker, og et pakket, modtageligt hus på åbningsaften viste bestemt, at operaen forbliver uafgjort.Atlanta Opera præsenterer Bisets “Carmen”

7:30 p.m. 1. Maj; 8 p. m. 4. maj; og 3 P. M. 6. maj. $50-$156. Cobb Energy Scenekunstcenter, 2800 Cobb Galleria Parkvej, Atlanta. 404-881-8885, www.atlantaopera.org.

i andre nyheder:

Skriv et svar