Marpa menettää pojan

Milarepan guru, Kääntäjä Marpa, oli valaistunut mestari, joka oli myös maanviljelijä ja perheenäiti 900-luvulla hän palasi Intiasta Tiibetiin tuoden mukanaan kuiskatun suullisen perimyslinjan korvaamattomat ohjeet.

Marpan poika Dharma Dode oli hänen tärkein opetuslapsensa ja hengellinen seuraajansa. Kerran Dharma Dode oli marpan kanssa retriitissä, Milarepan rakennuttaman kivilinnan pohjakerroksessa. Sekä Marpa että hänen vaimonsa Dagmema epäitsekäs olivat kieltäneet nuorukaista osallistumasta paikalliseen juhlaan, jota hänen äitinsä kautta lausuttu profetia oli varoittanut häntä etukäteen ratsastamasta hevosilla retriitin aikana, mutta ylväs nuori yogi ei voinut vastustaa. Hän kiipesi ikkunasta, nousi upeaan ja iloiseen kaparisarviseen hevoseensa, Valkoiseen Korppiin, ja kiiruhti kylään.

kaupunkilaiset yllättyivät nähdessään Dharma doden nauttivan kyläläisten keskuudessa, mutta kunnioitus hänen isäänsä, pelottavaa mestari Marpaa kohtaan esti kritiikin. Kukaan muu kuin laulava joogi Milarepa ei huomannut, kun tuhlaajapoika lopetti juhlallisuudet. Milarepa seurasi häntä ja löysi Dharma doden makaamasta murskatun kallon kanssa kivisestä rotkosta, jonne ratsu oli hänet heittänyt. Milarepa istui jalat ristissä rosoisten lohkareiden keskellä, laski tajuttoman pojan pään hellästi syliinsä ja itki.

kun Lordi Marpan muut opetuslapset löysivät heidät, he sitoivat pojan pään silkkiin, tekivät paarit silkkitarjoiluhuiveista ja kantoivat hänet kotiin. Marpa tuli ulos tapaamaan opetuslapsiaan. Dharma Dode tervehti isäänsä ja vajosi sitten syvään koomaan. Marpa laski poikansa pään syliinsä, avasi pojan pään ja itki. Dagmema kuuli miehensä surevan itkuvirren ja tuli ulos vetäytymistalosta; nähtyään, mitä hänen vanhimmalle pojalleen oli tapahtunut, hän huusi ja pyörtyi.

Marpa lauloi laulun selventääkseen opetuksia kaikille läsnäolijoille ja auttaakseen siirtämään Dharma Dode-tietoisuuden korkeammalle tasolle. Silloin hän huusi ja itki ja peitti päänsä punaruskealla villakaapullaan.

iäkäs pariskunta, jonka poika oli kuollut, lähestyi mestari Marpaa ja sanoi: ”Herra ja mestari, kun poikamme kuoli, teidän ylhäisyytenne selitti buddhalaisia elämän tosiasioita kuoleman immanenssista, katoamattomuuden universaalisuudesta, elinaikamme epävarmuudesta, syntymän, kuoleman ja uudestisyntymisen taukoamattomasta kiertokulusta, kaiken olevaisen keskinäisestä yhteydestä ja monista rakentavista jakeista, joita nämä vanhat korvat eivät aiemmin kuulleet. Kehotitte meitä näkemään, että juuri tämä elämä, myös hienon pojan kasvatus, oli kuin unta ja illuusiota, ja ettei meidän tarvitse tuhlata loppuelämäämme masennukseen. Löysimme suuren rauhan opetustenne avulla.

”silti nyt sinä, Herra guru, illusion’ s Gamen mestari, itket ja valitat kuin tavallinen ihminen pojallesi ja Dharman perijällesi, komealle, oppineelle, rakastetulle ja henkisesti aikaansaadulle Dharma-Dodelle. Mitä tämä tarkoittaa?”

”on totta, että tämä elämä on kuin unta, kangastusta ja illuusiota”, Marpa vastasi. ”Lapsen kuolema on kuin painajainen unien joukossa, kuin superharha illuusioiden joukossa. Mikään ei ole tuskallisempaa kuin oman lapsen kuolema. Tämä voimakas suru on myös epätodellista ja kuvitteellista” ja Lordi Marpa itki avoimesti.

seuraavana päivänä Marpa sanoi: ”minun kleshani näyttävät joskus kuin kiveen hakatuilta, silti kivikin on pelkkää kirkasta valoa! Hetkellinen ilmestyminen on kaikki itsensä ilmaisemista ja itsensä vapauttamista; tämä oivallus on sydämen varma vapautuminen.”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.