recension: Atlanta Opera påminner oss om varför ’Carmen’ är en klassiker

Gianluca Terranova utför som Don Jos Jacobsen och Varduhi Abrahamyan utför som Carmen i Atlanta Opera produktion av

Gianluca Terranova utför som don Jos Uruguay och varduhi abrahamyan utför som Carmen i Atlanta Opera produktion av ”Carmen.”CONTRIBUTED BY JEFF ROFFMAN

sammantaget skapar ledarna en grundligt trovärdig uppsättning dramatiska omständigheter som stöter på intressanta sätt i olika scener och arier, som Terranovas fint renderade ”Flower Song.”Nicole Cabell som Micaela lyckas ta fram en del av karaktärens gamla skola, hemstad oskuld men också hennes daringness under tvång; hennes desperata resa till bergen och en kort utbyte mellan Micaela och Carmen är särskilt minnesvärda.

Nicole Cabell spelar Micaela och Gianluca Terranova är Don Josax i Atlantaoperans produktion av

Nicole Cabell spelar Micaela och Gianluca Terranova är Don josabbi i Atlanta operans produktion av ”Carmen.”BIDRADE av JEFF ROFFMAN

Crowd scener, av vilka det finns många, kan ibland känna sig för kaotiska eller konstigt paced — det är svårt att veta var man ska leta — men det finns ofta övertygande små vignetter observerbara i kören och supernumeraries, och en scen av verkligt frenetiskt, festligt kaos i krogen är grundligt effektiv. Dirigent Arthur Fagen håller tonvikten på stark rytm i den frenetiska scenen och på andra håll som overture, vilket ger snabba passager energi och spänning samtidigt som man tar hänsyn till långsammare melodiers varierade texturer när de rör sig över orkestersektioner.

”Carmen” berättar en ganska enkel historia, men det tar sin tid att göra det: längden — nästan tre och en halv timme — till och med motsäger den typ av universell, enkel direkthet i berättelsen. Ändå verkar handlingen utvecklas i fin takt över kvällens fyra akter, och även de som aldrig har varit på en opera tidigare och sällan lyssnar på klassisk musik kommer att känna igen och njuta av många av melodierna. Allt ges energiskt uttryck med en effektiv betoning på dramatisk berättande.Atlantaoperans framgångsrika produktion gör det klart varför ”Carmen” har förblivit en så bestående klassiker, och ett packat, mottagligt hus på öppningskvällen visade verkligen att operan förblir oavgjort.

Opera REVIEW

Atlanta Opera presenterar Bizets ”Carmen”

7: 30 p. m. 1 maj; 8 p. m. 4 maj; och 3 p. m. 6 maj. $50-$156. Cobb Energi Scenkonst Centrum, 2800 Cobb Galleria Parkway, Atlanta. 404-881-8885, www.atlantaopera.org.