Recension av KEF R300: An Owner ’ s Journey

Jag gillar att skriva om olika ljudutrustning och musiken jag älskar att lyssna på.

kef-r300-an-owners-journey

varför skriva en Kef R300 recension?

Hej, mina audiofila vänner. Upp till din övervägande är en översyn av mina KEF R300 bokhylla högtalare. Mitt hopp för den här översynen är att jag kan göra dessa r300s rättvisa genom att förmedla hur jag gjorde övergången från golvstående högtalare till bokhyllahögtalare utan att känna någon kärlek förlorad eller köparens ånger. Jag ber om ursäkt i förväg för den omfattande bakgrundsinformationen. Jag vill bara att du ska förstå den noggranna nivån på forskning som gick in i detta köp. I slutändan kommer du att vara domaren.

specifikationer för högtalaren: R300 R

Type Three-way, monitor

Tweeter (size in inches, type)

1, aluminum dome

Mid-range (size in inches, type)

5, aluminum cone

Woofer (size in inches, type)

6.5, aluminum cone

Nominal Impedance (ohms)

Recommended Amp Power (watts)

25–120

Available Finishes

Rosewood, Walnut Veneer, Piano Black

Dimensions (W x H x D, inches)

8.3 x 15.2 x 13.6

vikt (Pund)

pris

$1800/par

mina preferenser

först vill jag säga att innan jag anlände till Kef R300 undersökte jag talare från alla kända företag och till och med boutiquevarumärken som anses vara obskyra av entusiasternas standarder. Jag tittade på Aperion Audio, Anthony Gallo Acoustics, Gershman Acoustics, Ascend Acoustics, Living Sounds Audio, Salk Sound, Philharmonic Audio, Bamberg Audio, SVS, Tyler Acoustics, Tekton, ZU Audio och bokstavligen dussintals andra tillverkare.

jag var inte begränsad till högtalarens storlek Eftersom mitt lyssningsrum är tillräckligt stort för att rymma stora golvstående enheter. Rummet är 16 fot bred och 19 fot djup med ett burspråk och en sluttande, träpanel katedral tak.

jag började denna resa eftersom jag visste att jag ville öka ljudkvaliteten på mitt befintliga system. Även om det var omöjligt att klaga på min Monitor Audio RX8 högtalare, jag visste att jag hade gjort allt för att få dem att låta det bästa de kunde. Jag hade gått så långt som att dra ut den lama en tum tjock, grå Styrofoam förbryllande, fodrade dem med aluminium-backed vibrationsabsorberande material, och åter fyllda dem med generösa mängder syntetisk ull. Medan detta fokuserade mellanklassen mycket bättre och gav mig en annan hack av renare bas, kunde jag bara inte skaka den nagande audiofilen ”jag måste uppgradera” känslan. Och så går resan.

min kära läsare, jag kan ha denna omättliga uppgraderingsfel inom mig, men jag är väldigt sparsam på alla andra områden, särskilt där periferi kostnader är inblandade. Den största begränsningen av min eller någon annans ljud strävan är fraktkostnader. Det fanns flera östkust tillverkare som var alldeles för kostnads oöverkomliga att demo på min California bostad. Jag pratade med den mycket generösa och snälla ägaren av Philharmonic Audio om demoing, och jag kunde inte övervinna kostnaden för att ”försöka” en uppsättning högtalare. Ej återbetalningsbar frakt var $400.

Tyler acoustics och många andra slutade blockera min omfattande lista med sin fraktkostnad. Och att försöka lista ut vad jag skulle vilja baserat på recensioner är en utmaning, eftersom var och en av er som läser detta bara skulle ta mitt eget ord med ett saltkorn (naturligtvis). För dem som undrar, jag tittade på begagnade högtalare,. Men när icke-återbetalningsbar frakt och 3-4% PayPal-avgifter (eller bränsle) tillsattes, skulle kostnaden vara densamma som att köpa en ny uppsättning med garanti i butiken (Nej tack!).

mina KEF R300s

min Kef r300s

min budget och att vara kräsen med estetik

den sista och uppenbara övervägande var min budget. Min Monitor Audio RX8s säljs för $ 1,749 helt ny, och med hänsyn till minskande avkastning visste jag att jag skulle behöva spendera nästan dubbelt så mycket för att få den förbättringsnivå jag kunde leva med. Lyckligtvis, audiofiler som lever i denna ålder har fler valmöjligheter än någonsin trott tänkbara. Min sökning tog mig mer än 6 månader.

Jag antar att jag borde lägga till att fysiskt utseende också var en viktig faktor. Inte nog med att mina nya högtalare måste uppfylla min definition av visuellt tilltalande, men det var också prisade ”fru godkännande faktor” kallas WAF. Det fanns några fantastiska målade faner eller äkta träsystem som jag trodde att hon skulle gå för, men dessa mönster mötte en snabb död. WAF dödade koboltblått som erbjuds av Bamberg och den underbara naturliga lönn från ZU audio. Den naturliga bambu av Ascend akustik? Inte en chans. Som ni ser handlade jag för två.

Jag besökte en återförsäljare som bär Golden Ear Triton Twos, men jag slutade verkligen ogillar utseendet. Personligen såg de ut som ett par $3000 svarta strumpor. Maggie 1.7 s såg ut som akustiska behandlingar och inte högtalare. Dessutom har jag två fönster som båda Maggies skulle ha blockerat … nästa! När det gäller Vandersteens 2CE Signature IIs, erkänner jag att jag hade ett kärlek/hatförhållande med dem på grund av begränsningarna i min egen integrerade förstärkare som driver sina stora väldämpade skåp. Jag var tvungen att hitta något som skulle matcha kraften i min Marantz pm15s2 Limited Ed. Integrerad.

kef-r300-an-ägare-resa

foto från avland

begränsa mina bästa val

Jag antar att jag irriterar dig eller du kan hitta mig boorish eftersom jag har alla dessa alternativ, och ändå diskonterade jag en perfekt bra uppsättning högtalare över de mest ytliga eller godartade problemen. Jag ville verkligen ha ett par lsa-uttalanden, men jag kunde inte heller betala Kalifornien bosatta skatter och fraktkostnader. Jag betalar tillräckligt med skatter från min lönecheck och på levande nödvändigheter, och jag var ovillig att ge staten denna extra lyx. Om ett lokalt par, tullfritt, hade varit tillgängligt, kunde den här översynen ha slutat annorlunda, men vi kommer aldrig att veta. Jag fann mig själv gå tillbaka till specifika tillverkare webbplatser, hälla över någon Prat jag kunde hitta om SPECIFIKATIONER, försäljning, och ägande info. Efter ytterligare honing gjorde LSA, KEF, ZU, Ascend Acoustic, Revel och Polk Audio (lsim-serien) Min cutoff.

Polks och Revels F206s klipptes slutligen efter ytterligare undersökning. De hade en liknande drivrutin array till min MA RX8s. varför skulle jag prova en dyrare version av samma sak? LSA och Ascend gjorde det till toppen av listan på grund av det relativt blygsamma priset på deras band tweeter. Jag styrde sedan uppstigningen på grund av basförlängningsbegränsningar och min ytliga hängning med sina lätta skåp. Återigen kunde jag inte hitta ett par LSAs som skulle tillåta mig att undergräva skatter och eller dyr frakt. Fan också! Att vara en billig bastard har också psykologiska begränsningar. ZU och KEF (som faktiskt förde Tannoy tillbaka i veckan) har ideologiska skillnader. ZU har sina egna modifierade 10 ” – förare från Eminence of Kentucky. Det har också ett brett band, superhög effektivitet och stora lådor. KEF fortsatte å andra sidan att finjustera sin nya mid – range/tweeter-kombination konstruerad för de fantastiska bladen. Tannoy, har sin egen koherensdrivrutin, men jag kunde inte hitta exakt vad jag letade efter i USA.

gör mitt slutliga beslut

av ingen särskild anledning fick KEF lite uppmärksamhet i början av min sökning, men nu var det dark horse i det här loppet. Jag fann mig själv fascinerad och tvingad av, av alla saker, bokhyllan modellen. Det var en trevägsdesign, i en kompakt ram, med en helt ny 6,5″ aluminiummassa woofer som fungerade som en mer grundlig kolv. Jag kunde inte låta bli att bli slagen.

du ser, min fru och jag flyttar ofta. I vår 14 års äktenskap, Vi har flyttat 14 gånger! Flexibiliteten hos en storljudande bokhylla högtalare kontra stora och tunga golvställare appellerade till min praktiska sida, och fruen godkände oerhört.

nu, för mina libertariska vänner och bönräknare, fick jag dessa från KEF direct utan fraktkostnader och inga skatter för endast $50 mer än jag betalade för mina MA RX8s. jag lade till anständiga sandfyllda ställen för ytterligare $100. Specifikationerna för R300 var så nära den för R500 golvstående versionen att jag inte såg någon anledning att betala en extra $700 när jag kunde använda det mot en subwoofer och verkligen krossa mitt material. Klart!

köpa stativen

jag sprungit för Rosenut träfaner och 26 ” Pangea metall står. Jag satte fyra gummifötter under KEFs, med de bakre två gummifötterna något större för att ge KEFs en subtil nedskjutningsposition för min lyssningsplats. Jag gillar en stor ljudbild som visas uppifrån istället för de som pekar uppifrån. Jag förstår inte varför någon vill ha talare som pekar upp från botten, med tanke på att scenen vid varje konsert jag någonsin har deltagit är över publiken; men jag avviker.

Uni-Q-drivrutin utvecklad för bladen och fylld i R300

medleysmusings.com

söker efter en Subwoofer

Jag ville prova Polk Audio Pro550wi. Den har en klass D-förstärkare, nedfyrningsläge som föredraget och en fjärrkontroll för att blanda bekvämlighet. Det bästa är Polk Audio fartyg direkt, renoverade levereras med en garanti, och det finns fri frakt. Det var bara $299 helt nytt jämfört med priset på $ 539 på Amazon eller Crutchfield. Kan du höra mig skrika som en skolflicka med spänning? Återigen drog jag ut den billiga fyllningen från Polk sub och fodrade den med Fettmatta och syntetisk ull. Intressant nog tar jag lika hänsyn till mina kablar. Jag haggled för en Wireworld Oasis 6 subwoofer IC som har en 4 meter kabel med silverkontakter. Det var en mycket trevlig kabel för knappt hundra dollar. Jag köpte ZU BOK eleven gauge strömkabel med wattgate kontakter (1.5 meter) för bara $72 och fri frakt. Nu är min inställning klar.

Unboxing högtalarna

För länge sedan investerade jag kraftigt för mina högtalarkablar och visste att jag ville ha ett köp för att hålla mig länge. Jag har hållit min 12 ’ körning av Audioquest Rocket 88s med silver spades i full-range konfiguration. KEF: s R-serie har en genial bi-trådanslutning internt utformad och utförd med vridningen av två knoppar. Fantastisk!

Unboxing mina KEFs var speciell för mig. Efter att ha flyttat runt min MAs otaliga gånger var storleken och vikten av dessa R300s överraskande personligen. På drygt 26 pund per bildskärm (Focal 1008 BE är tyngre och priset på antagning flera tusen dollar högre) kunde jag inte tro hur solida de var. De hade också mycket inerta skåp, så det var inte nödvändigt för mig att manipulera. För att ta dämpning ett steg längre, KEF faktiskt använder fluid dynamik och fäster specifika tjocklekar av absorptionsmaterial i skåpet för att tämja oönskade ”box talk.”Aluminiumringen runt förarna är helt vacker och de ser mycket dyrare ut personligen. Jag var tvungen att vänja mig vid Rosenut-finishen. Det har inte riktigt den varma karaktären som finns i lsa rosewood, men det var den mest mindre av quibbles. Min fru skulle inte gå för den lyxiga pianosvarta finishen, och hon gasped faktiskt på mig när jag nämnde glansvit (jag antar att hon inte är en Google-fan).

När det gäller rumsplacering bosatte de sig verkligen på ungefär 8 meter från varandra tweeter till tweeter. Den vänstra högtalaren är ungefär 4 meter från vänster vägg och höger bara mindre än 4 meter bort. Båda är 20 tum från bakväggen, vilket ger gott om utrymme för den bakre porten att andas djupt.

hur det låter

Ah, ja! Slutligen auditions. Jag är en stor anhängare av långa inbränningstider. Jag måste ha nya woofers, mellanklassdrivrutinerna och diskantarna måste bryta in, konomgivningar måste lossna och högtalarna måste placeras på sin optimala plats. Integrering av subwoofern tar också lite tid. Lyckligtvis, med båda köpte samtidigt, de skulle bryta in tillsammans. Jag gillar musik lika mycket som alla andra. Framför allt bryr jag mig om vilka låtar eller musikgrupper jag föredrar, inte de genrer de kan förflyttas till. Från en fin frenesi till Mid-Atlantic till ZZ Top, jag har svårt att bestämma vilka låtar jag ska visa för dig.

att spela just nu är Jefferson Airplanes ” Wooden Ships.”Den här versionen är den största och största presentationen jag har hört hittills. Den elektriska ledningen spelar utanför den högra högtalaren och cymbalerna kommer direkt från den vänstra kanalen. Röster spridda över fronten med Grace Slick sjunger för mig från precis till vänster om mitten. Balin och Kantner sjunger mitt till höger. Slagverksljud rör sig runt det främre mitten beroende på placeringen av strejken. Mina MA RX8s spelade alltid instrument i mitten och nådde bara så långt som att låta direkt från högtalaren själv, men aldrig bortom dess yttre kanter. Å andra sidan är R300s anmärkningsvärda för att spela bortom gränserna.

När jag spelar ”Devils Backbone” av Civil Wars, påminns jag mycket om hur jag inte kommer att få chansen att höra Joy Williams och John Paul White sjunga tillsammans live. Dök upp, hon absolut svävar, och du kan känna tremulous relation sipprar genom varje lyrisk. Den dånande baslinjen skakar mitt rum, medan den mer subtila gitarrstrumming flyter ut. Dessa KEFs överför harmonisk kraft med sin förmåga att spela till 110 db. Jag behöver inget mer än det här. Williams och White smälter samman motvilligt i livet, men är vackra tillsammans i musik. Varken görs torr eller alltför fyllig. Allt jag kan säga är att de låter precis rätt.

Sound Stage

vissa individer gillar att spela med en buffertbooster, som vanligtvis är en sekundär rörbuffert som ändrar signalstyrkan före förstärkaren. Det kan dämpa eller öka ljudscenen till viss del. Jag måste säga, med dessa R300s behövde jag bara öka volymen liberalt och ljudväggen var fantastisk — inte tecknad eller bortom verkligheten, men stor, djärv och vackert full.

en av mina favorit-CD-skivor att hålla i regelbunden rotation är Joe Bonamessa Live på Vienna Hall. Man måste ge kredit till den fantastiska redigeringen och ljudtekniken eftersom instrumentets utrymme och interaktionen med publiken gör att albumet låter mycket nära att lyssna på Joe play live. När Joe strummar och knackar på foten på scenen fångas hela den akustiska atmosfären. På ”palmer, helikoptrar och bensin” är varje tänkbar inveckling blottad. Spelar” Dust Bowl”, tillägger han Lenny Castro på slagverk precis bakom och till höger, Gerry O ’ Connor spelar mandolin till vänster om mitten, och Mats Wester spelar en väldigt konstig fiol som kallas Nyckelharpa. Det är för lätt att stänga ögonen, vrida hela albumet och visualisera scenen. På detta album, Polk Audio sub hjälper lägga till att ytterligare lager av djup och kick trumma massa. Efter att ha spelat detta i stor utsträckning mellan mina MA RX8s och KEF R300s, det är uppenbart att MAs fortfarande kan visa detta album väl, ger den energi och förmedla det roliga atmosfären. Men den extra 10-15% upplösningen lyser verkligen med R300s. jag hade min äldre audiofilkompis kommit över. Han råkar ha en massiv visning av Phaselinears med dubbla 12 ” subs i sin set-up, som drivs av en 500 watt SAE monster amp. Han kunde utan tvekan säga att den extra upplösningen var tillgänglig: anteckningar hängde i luften längre och strängarna lät så mycket mer transparenta. Och när det gäller hastighet sömmade förarna av R300s för att reagera med alacrity. Det är svårt att ringa en högtalare långsamt, men där definitionen är min måste ha i ett ljudsystem, KEFs levereras i spader över min RX8s, och jag gillade verkligen de RX8s.

för något lite mer utanför väggen eller mindre känd spelade jag ”Call for Clouds” av Knoa. Den lilla inspelningsstudioatmosfären lyser verkligen igenom på skivan Odyssey I atrofi. Som en instrumental enda album, du kan höra att cymbaler någonsin så lätt knackade och trumpinne slående på kanten av snaran. Du kan också höra hur Hickory-kroppen på pinnen bidrar. Den vanliga akustiska gitarren kommer in briljant. Fingerplockar, strängrörelse och abrupt nackplacering sänder alla med lämpliga ljudstyrkor; ingenting är överblåst eller dämpat. Det finns kort användning av elgitarr, som också muddies min förmåga att säga vad som kännetecknar Knoa. De har inget annat album, bara den här moderna ta på klassisk progressiv rock (vare sig det är av en mer ja kvalitet kontra en Rush power jam). Sedan lägger de till lite Pink Floyd-esque periferi buller till spåret ” Preastoria.”Den här låten är härlig, med elgitarr och blyakustisk utbyte av olika tidssignaturer. Trumset ligger direkt bakom den akustiska ledningen, den elektriska ledningen är precis till höger och basen är integrerad över hela fronten. Om du gillar ett dämpat rockband som inte gör twin screaming leads, men du gillar också en bra takt och vikt, bör du lyssna på Knoa. Jag varnar dig bara för att MP3-nedladdningar inte gör bandet rättvisa. Deras CD är ett måste.

Uni-Q-drivrutinen exploderade

Uni-Q-drivrutinen exploderade

bild från Kef r broschyr

en givande resa i slutet

vid något tillfälle gör dessa r300s bita eller sting, inte heller Slack eller dölja ton. Parat med min Marantz PM15S2 ltd. integrerad och musikalisk trohet M1 SDAC, det här är lika bra som det blir för det pris som betalas för antagning. Min ljudvän, som sparar och väntar på sina lsa-uttalanden, var tvungen att tippa sin ordspråkiga hatt till KEF R300s. även med suben avstängd, slår de, de slår, och de kan röra sig och skära av nära 40Hz-märket. Att reflektera över alla val jag kunde ha gjort och prispunkterna involverade, kan jag inte föreställa mig att något inom tusen dollar av dessa R300s är bättre sammanhängande över hela linjen. Trickle-down-tekniken lever och har det bra. Uni-Q-drivrutinen som lånas från bladen gör verkligen denna högtalare speciell. Mina egna behov, önskemål och förväntningar kokade ner för att hitta rätt balans. För alla ändamål, denna kombination träffa fler bockar på min lista än alternativa alternativ.

Sammanfattningsvis har jag hört många talare från tävlingen, några bara för att lyssna på dem. Jag har stött på några fantastiska kombinationer, men deras inköpspris var flera skåror ovanför min komfortzon. Den mest nedslående kombinationen i min jakt var ett par Martin Logan ESLs ihop med en nad integrerad. De lät hårt, saknade bas och var inte så luftiga som jag skulle förvänta mig. På baksidan hade jag lyssnat på ett par Martin Logan Theos med en Peachtree Grand integrerad X-1, och de var så vackra att jag var ovillig att lämna showrummet. Definitiv teknik BP-8080 var trevligt klingande, men estetiskt missnöje. Bowers och Wilkins CM-9s var också en besvikelse för mig på grund av deras prispunkt. Jag ville gilla dem och gav dem två auditions. Logiskt sett finns det bra alternativ där ute som jag inte fick lyssna på som jag förmodligen skulle ha varit lika upphetsad över. Jag var tvungen att komma ihåg att mitt köp inte nödvändigtvis initierar en livstid av envis lojalitet, och att det handlar om musiken och att ha kul att lyssna på den. För tillfället är jag väldigt nöjd med dessa KEF R300s, och jag föreställer mig att de kommer att vara med mig under en tid framöver.

den här artikeln är korrekt och sann till det bästa av författarens kunskap. Innehållet är endast för informations-eller underhållningssyfte och ersätter inte personlig rådgivning eller professionell rådgivning i affärs -, ekonomiska, juridiska eller tekniska frågor.

Jason R. Manning (författare) Från Sacramento, Kalifornien den 22 januari 2017:

Hej James,

Tack för dina kommentarer. Jag kan inte kommentera något NAD relaterat. Jag sålde min R300 för några år sedan och äger en helt annan typ och uppsättning högtalare. Jag har bara ägt en NAD-produkt, en cd-spelare. Ledsen att jag inte kan vara till mer hjälp.

James Moore den 22 januari 2017:

älskar artikeln tack för klippning… Jag undrade om du har hört R300 med en NAD ….Jag har precis köpt en NAD T787 och jag kör fortfarande min KEF Q300,400,600 och 100 och vill verkligen uppgradera till R-serien…. Min första Kef-upplevelse var min 104.2 i slutet av 80-talet och älskade Kef ever sense… Jag frågar för att kommentaren på Martin Logan ESL är parad med en NAD….Jag har inget sätt att provspela dessa så det är ett språng av faith…so undrar dina tankar tack

Jason R. Manning (författare) Från Sacramento, Kalifornien den januari 09, 2017:

Hej Rob,

Tack för komplimangen. Jag är glad att du tittade runt efter mitt förslag. Jag försöker vara försiktig med varumärkespreferens när jag rekommenderar produkter. De Sierra bör göra dig ganska glad, styva bambu skåp, snäva SPECIFIKATIONER, jag är bekant med det varumärket även om jag inte har ägt en av sina produkter. Du kommer verkligen att uppskatta den extra luften bandet tweeter ger, min äldre par ZU högtalare hade en liknande Raal tweeter. Lycka till och tack igen.

Rob på januari 09, 2017:

bra affär, de är väldigt trevliga och det är fantastiskt fruen godkänner 🙂 Efter att ha tänkt på vad du sa gjorde jag några tester mellan m80s och min m3s båda korsade vid 80hz för att eliminera någon fördel som m80s har som kan fixas med en sub. Ljudet från m80s är mycket mer full och har bättre effekt än m3s och låter bara mycket bättre totalt sett. Jag är verkligen glad att du tog upp torn eftersom jag inte tror att jag skulle varit nöjd med att många bokhylla storlek högtalare i prisklassen jag letade i så tack för att spara mig det stora misstaget 🙂 Jag bröt det till henne efter att hon hade några drinkar igår kväll att de nya måste vara åtminstone nästan lika stora som de gamla men skulle vara vackrare och låta mycket bättre. Medan jag tittade upp högtalarna du fick slutade jag hitta några andra märken som jag inte har hört i jämförelserna att jag gillade mer än Kefs plus att gå upp till kef towers ganska sätta allt detta i en ny prisfäste och plötsligt fanns det massor av snygga alternativ. Efter mycket läsning slutade jag beställa ett par Ascend akustiska torn med raal ribbon upgrade. Mina öron är ganska känsliga för många tweeters så jag är väldigt glad att prova dessa band, alla verkar rave om dem. Skåpen är i princip samma höjd och bredd som m80 men de är 7″ mindre djupa vilket gör att de ger tillräckligt med utrymme för att porten ska andas mycket lättare. Tack för hjälpen!

Jason R. Manning (författare) från Sacramento, Kalifornien i januari 06, 2017:

Hej Rob, ja, från R300-talet gick jag på en mycket kretslös resa till min kärleksaffär med ZU-ljudhögtalare. Jag har eftermarknaden modifierad Omen Def MkII med Jupiter Caps och Radian Tweeters (tweeters ensam är $700). Jag älskar dessa högtalare och har inte behövt, ville leta någon annanstans. Lyckligtvis för mig, den blå finishen på dem matchar min frus lastbil och hon älskar att lyssna på musik genom dem också, därför har jag kunnat komma undan med stora golvställare i vardagsrummet. Jag är mycket lycklig i det avseendet.

skål!

Rob på januari 06, 2017:

Jag är säker på att golvstående modeller är mördare men jag är inte säker på hur jag ska övertyga fruen att låta mig uppgradera om jag lägger in en annan uppsättning golvstativ. Hon är cool med det hela eftersom hon vill ha M80 – talet ur vårt vardagsrum / kök / matsal kombinationsrum, speciellt nu när jag har en sub på vägen 🙂 Vad slutade du med efter R300s? Storlek och utseende är nästan lika viktigt som ljud för denna uppgradering för att hålla henne glad också. Jag har inte heller utrymme för att hålla golvstående ut från väggen tillräckligt långt för att göra dem lyckliga, R300s kan till och med behöva portpluggen installerad för mitt trassliga rum. Tack för svaret och ha en bra helg!

Jason R. Manning (författare) Från Sacramento, Kalifornien januari 06, 2017:

hälsningar Rob och tack för att bidra.

Jag tror att du är på rätt väg med din bedömning av ditt rum och vad det kommer att ta för att fylla det. Jag hade min R300 i ett måttligt stort rum med två Totem subs läggs senare, denna kombination var bättre än golvstående Monitor Audio RX8 s. jag håller också med om att LS50 skulle vara överarbetad, underwhelming med ett så stort rum, speciellt när du är van vid större dynamik. Om du har lite mer tålamod och besparingar för ett trevligt använt par, skulle R700 verkligen slå av dina strumpor.

Jag rekommenderar verkligen inte att köpa ovanstående helt nya, dessa modeller har varit ute i några år nu och du borde kunna fånga bra begagnade erbjudanden – för helt nya priser finns det ännu bättre använda högtalare att köpa. Från min egen resa har jag sedan gått vidare till mycket högeffektiva högtalare och har inte tittat tillbaka på massmarknadsdesign.

lycka till, Låt mig gärna veta hur saker fungerade för dig. Heja.

Jason

Rob på januari 05, 2017:

stor recension och historia, låter mycket bekant 🙂 Jag blev också färdig med att läsa din skrivning av Axiom M22s och som länge Axiom M3 v3 och m80ti ägare håller jag helt med. Jag har min m80s toed ut på ca 30 grader så mina öron känner inte att de kommer att blöda efter några minuter med måttlig volym med dem. Hustrun blir riktigt trött på M80-talet i vårt rum och jag beställde bara en SVS SB13-U så nu letar jag efter några bokhyllahögtalare som kombineras med suben eller kanske två av dem om det behövs 🙂 kommer att ersätta dynamiken och SPL i M80s med mycket mer detaljer, Det är allt förlorat med toe out-konfigurationen även om jag får ett fantastiskt ljudscen lol. Jag fortsätter att läsa om hur fantastiskt ls50 är men jag tror att med mitt rum på ~4500 kubikfot skulle ls50 vara underväldigande från något som m80s även med suben. Jag planerar att köra vad jag än får ersätta M80s med en Emotiva SA-250 amp sprang av Emotiva XMC-1 Pre-Pro så jag borde ha mer än tillräckligt med förstärkare för båda högtalarna. Några tankar? Tackar!

Jason R. Manning (författare) Från Sacramento, Kalifornien den 11 December 2016:

hälsningar Gerald,

Tack för att du kommenterade. Du kommer att märka en mycket mer sammanhängande ljud, topp till botten flyttar från LS50 till R300 s. jag hade RX8 s och kan berätta mellanregistret på KEF S är mycket söt och har fin detalj. Om du kunde skulle jag gå R500 innan jag gick RX8. Annars kan du leva med R300-talet under lång tid, de kan spela mycket högt utan trötthet. Lycka till, och kom ihåg att ha kul, du kan alltid ändra ditt beslut.

Gerald Greene den 11 December 2016:

det är en stor detalj reveiw och många av oss är i samma båt slags tala.

Jag tänker på att uppgradera min kef LS 50 till r300, jag har redan en svs SB 2000 förseglad subwoofer, frågan är hur mycket av en uppgradering kan jag förvänta mig av flytten.

Jag tänkte också på kanske monitor audio silver 6 tower men med tanke på att du uppgraderar till kef från rx8 är jag inte så säker.

TommyD den 13 januari 2015:

Tack för recensionen. Jag har lyssnat på R300-talet nyligen och kom till samma slutsats som du gjorde och kommer snart att köpa ett par.

Jason R. Manning (författare) från Sacramento, Kalifornien den 27 September 2014:

hälsningar Mr.Bearman, säkert många människor, inklusive mig själv, kan argumentera fram och tillbaka över vilken väg att gå. Visst kan jag prata med de dubbla subwoofrarna så att jag hör hela förlängningen av piano och sparktrummor, medan R500 bara kan spela ett par mer Hz under R300-talet. tro mig, om jag kunde ha råd att svänga för R700-talet, skulle det vara en annan konversation troligtvis. Tack för att du delar dina tankar och lämnar lite feedback, jag uppskattar det. Heja.

Gerald Bearman på September 25, 2014:

varför inte 5 stjärnor,IMO dumt att köpa står& en sub jag ska köpa R500 golv standers dessa högtalare har utmärkt klarhet särskilt för sopran röster inget annat jag har provspelade jämför särskilt till priset,

Dave McClure Från Worcester, Storbritannien på Juli 13, 2014:

jag var en ung BBC – Ljudkille från 75-79. Rogers LS3 / 5A-högtalarna var vad vi använde för övervakning av närfält på externa sändningar. KEF LS3 / 5 var det lite billigare på min lön men – och inte mycket att välja mellan dem.

och ja, staplar av vinyl och kvart tums tejp…

WillStarr från Phoenix, Arizona den 12 juli 2014:

Jag köpte min AR-4 1969, året vi landade på månen. Faktum är att jag hörde landningen på dem, och eftersom jag var en av två slutmonterings precisionsmekaniker för Motorola i Scottsdale Arizona, använde astronauterna en transponder för att kommunicera nyheterna på en transponder som jag byggde.

Jag är väldigt stolt över det.

Jason R. Manning (författare) Från Sacramento, Kalifornien den 12 juli 2014:

hälsningar Dave, 1979…gulp, det var året jag föddes sir. Uppenbarligen ett bevis på kvaliteten på Kef högtalare, frågan är, har du behövs för att renovera något? Var det LS3 / 5-varianten? Så jag måste anta att du är en sann vinylman, har jag rätt? Tack för att du läser och kommenterar-Fortsätt lyssna.

Dave McClure Från Worcester, Storbritannien den 12 juli 2014:

Jag använder fortfarande ett par Kef-bokhyllahögtalare som köpts 1979 för cirka 50 pund pengar väl spenderade!

Jason R. Manning (författare) från Sacramento, Kalifornien Juli 07, 2014:

hälsningar kommer,

Tack för komplimangen. Det är fantastiskt vad du kan hitta på forumet, det finns gott om äldre audiofiler som har hållit sina AR-4 levande med re-skumning, tak och tweaking. Det här är en så rolig hobby, en som jag inte har tröttnat på efter flera år i den. Jag hoppas att du fortfarande njuta av din musik kommer, tack för att läsa. Heja.

WillStarr från Phoenix, Arizona den 07 juli 2014:

detta ger tillbaka minnen av min egen fascination med utmärkt ljudåtergivning, även om det som var tillgängligt då förmodligen skulle betraktas som skräp idag. Jag hade ett par akustiska Research AR-4-högtalare, en Kenwood-mottagare, och jag har glömt woofer och skivspelare. För mig var ljudet fantastiskt!

stort nav!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.